Dana 25.12.2022. otvoren je Mekteb u Surčinu u zgradi koji je kupila Vakufska direkcija u saradnji sa Mešihatom srbijanskim ,Muftijstvom beogradskim i Agencijom Halal, namenjenu za društvene i obrazovne aktivnosti svih slojeva džemata, posebno žena i najmlađe dece džemata.
Sistemski proces obrazovanja je najosnovnija misija Islamske zajednice Srbije, koja radi paralelno sa ministarstvom obrazovanja Vlade Republike Srbije na osposobljavanju dece za život i integrisanje u društvo. Ministarstvo obrazovanje Vlade Republike Srbije je jedino koje pruža materijalnu podršku za rad nastavnika i obrazovnog kadra medrese i to ne samo na teritoriji centralne Srbije već preko IZS i za Sandžak, Preševo i Bujanovac.
Mekteb u Surčinu ima posebni značaj zato što radi pod direktnim pokroviteljstvom i kontrolom Beogradske islamske srednje medrese (BISM) , kao njeno istureno odeljenje.
Svako ko pohadja taj mekteb ima sva prava i obaveze kao što imaju djaci BISM i osposobljava se da nastavi srednje obrazovanje u BISM. Takvi mektebi, insallah, su u planu na još pet lokacija u Beogradu i okolini. Plan medrese je da pokrije sve džemate koje je osnovala i izgradila Islamska zajednica Srbije u poslednjih 25 godina.
Strategija mešihata srbijanskog, jos od 90tih godina prošlog veka, je da proizvodi svoje kadrove hodže imame i profesore, zato što su za obavljenje funkcije imama u to vreme bili angažovani ljudi koji su znali barem namaz klanjati a nisu pohađali skole nego su učili po svojim kućama, a to se najbolje pokazivalo za vreme ramazana kada se ljudi aktivnije bave verom, za vreme mubarek meseca.
Medjutim, sa njima se nastavljalo raditi u džematima jer nismo imali školovani kadar. Kako god bilo zahvalni smo jer su radili kako su najbolje znali, ali ipak vremna se menjaju. Zato je mešihat srbijanski osnovao 2000-te godine Beogradsku islamsku srednju medresu, koja je na žalost 2004-te godine prekinula sa radom.
U tom kritičnom periodu zajednica se morala osloniti na priučene imame koji su svoje znanje stekli na instant kursevima koje je tada organizovalo muftijstvo, kako bi u što brzem periodu obezbedio kolko-tolko adekvatan traženi broj imama. U tom smislu, zajednici su se priključili ljudi koji su se , u osnovi, bavili raznim zanatima, pa su mnogi dotadašnji poslastičari, zidari, stolari, električari i druge zanatlije stupile, po zavrsenoj najosnovnijoj verskoj obuci, u mihrabe i na džamijske mimbere.
Allah neka nagradi sve one koji su se tada stavili na raspolaganje svojoj zajednici ali obzirom da je tada to bilo nužno a da su danas velikim naporom i radom nadležnih organa Mešihata srbijanskog i Vakufske direkcije islamske zajednice, obezbedjen rad i delovanje Beogradske islamske srednje medrese koja, iz godine u godinu, obezbedjuje ,sve više neophodnih kadrova za potrebe Islamske zajednice. Neophodno je da se razume da zajednica u tom smislu mora da napreduje a ne da ostane zatočena u rukama poluučenih kadrova kojima se svakako nudi mogućnost dodatne naobražbe, a sve za dobrobit islama na ovom području.
Vremena se menjaju; društvene mreže i online komunikacije olakšavaju ljudima da dodju do znanja o svojoj veri i bez imama. Neretko se dešavalo da pojedina deca i momci uzrasta 15-17 godina sede na hutbi i slušaju starog hodžu kako ne zna da izgovara harfove. To je dovelo do nezadovoljstva medju džematima a ujedno i teme za hutbu, koje su postale monotone ili neautentične već po potrebi skidane sa raznih drustvenih mreža,uzrokuje pad imamskog autoriteta u džematu. To pokazuje da naša deca danas traže sposobnije, temeljnije, učenije nastavnike kojima je to struka kojom se bavi a ne da se bavi biznisom i zanatom a da bude usputni imam ili hodža.
Otvaranje mekteba u Surčinu svojim prisustvom je uveličao Beogradski muftija Jusufspahic sa svojim bivšim učenicima, a danas uglednim imamima i profesorima u medresi , koji su preuzeli amanet u podučavanju novih generacija beogradskih i srbijanskih muslimana. Jedan od njih je postao direktor medrese, Ramadan efendi Mehmedi a drugi je muftija niški Emin ef. Zejnulahu.
Ovo pokazuje da školovanje imama ima budućnost, njihov rad se ceni i vrednuje u džematu, a oni su poštovani i ugledni, i dalje odano rade u svojoj zajednici mimo ličnih interesa. Spomenuo bih ovde vrednog imama, svršenika BISM, Fatljum ef. Iseni, koji prati stope starijih imama i požrtvovano radi na učenju dece o osnovama vere i vrednosti islama, uz sve pohvale i poštovanje.
BISM poziva zainteresovane polaznike i roditelje da upisuju decu u našu medresu, gde imamo internat za decu koja žive van beograda, koju stipendira vakufska direkcija uz beogradsko muftijstvo, što znači obezbedjen im je smeštaj, hrana i simbolični mesečni džeparac, učenje stranih jezika pored srpskog, i stipendija za školovanje u islamskim zamljama.
Već ove godine smo poslali dvoje na studije u Tursku uz dobru saradnju sa ozbiljnim institucijama u Turskoj, koje su prepoznale legitimnost naše zajednice. Takodje ove godine smo iškolovali dva hafiza po prvi put u prethodnih 200 godina.
Naši studenti kada se vrate sa studija, imaju mogućnost da rade sa nama u zajednici, što znači da polaznik BISM, tog trenutka kad je krenuo na školovanje, ima zaključen ugovor o radu. Takvim trudom mešihata sebijanskog, bogradskog muftijstva, i IZS oko školovanja i osposobljavanja imama je i ispunjenje obećanja koje smo dali ranijim generacijama kao i očuvanje preuzetog amaneta na Allahovom putu u našoj zemlji Srbiji.
Kako je IZS kupovala lokacije, zidala i renovirala džamije, prepravljala stare kuće u džamije i obezbedila molitvene prostore u svakom džematu, tako će za sve te lokacije obezbediti školovane hodže, studiozne poznavaoce vere, lojalne svojoj instituciji IZS, odnosno svojoj veri i religiji. Tada će na društvenim mrežama ovladati prave islamske vrednosti umesto neukusnog i neukog nadmudrivanja i “cirkusa” koji se objavljuje od strane samozvanih poznavaoca islama.
Podsećamo da naša IZS postoji 155 godina i samo time je pridobila zasluženo poštovanje svih dobronamernih ljudi, a ne samo svojih pripadnika i svojih službenika privilegovanih da tu rade i služe.